Univerzita v Basileji udělila Federerovi čestný doktorát

  • I když je po sezoně a tenisté jsou v přípravě na rok 2018, získal Roger Federer získal další titul. Tentokrát je však ocenění mimosportovní, byť ho obdržel především za výkony na tenisových dvorcích. Minulý týden mu lékařská fakulta univerzity v jeho rodné Basileji udělila čestný doktorát.
    28. 11., 13:14 | Aktuality |  32 komentářů
    Roger FedererRoger Federer 
     
  • Profil hráče

"Mnohokrát děkuju za tuhle velkou a grandiózní poctu. Strašně moc mě to těší, protože je to stejné, jako držet trofej z grandslamu,“ říká Roger Federer, Dr. h. c., na videu natočeném k příležitosti slavnostního předání čestného doktorátu. Toho se sám tenista nezúčastnil, ocenění za něj převzala sestra Diana.

"Jako kluka by mě tohle nikdy nenapadlo. O to větší radost teď mám. Beru to jako další závazek svých vazeb k regionu, odkud pocházím,“ uvedl šestatřicetiletý švýcarský tenista, který vyhrál 95 turnajů včetně 19 grandslamů.



Lékařská fakulta Univerzity v Basileji udělila Federerovi titul doctor honoris causa mimo jiné s ohledem na 'zvyšování mezinárodní reputace města Basileje i celého Švýcarska'. "Je vzorem ukázkového a férového sportovce. Spoustu lidí po celém světě inspiroval k pohybu a tím významně přispívá k zdravějšímu životními stylu," stojí v prohlášení univerzity.

Představitelé univerzity rovněž vyzdvihli Federerovu aktivitu v charitativních oblastech. Švýcarský tenista už v roce 2003 založil nadaci (Roger Federer Foundation) podporující především chudé africké děti. 

Nadace podporuje vzdělávací programy v šesti jihoafrických zemích (JAR, Botswana, Zambie, Malawi, Namibie a Zimbabwe) se zaměřením na zlepšení kvality včasného základního vzdělání, ve Švýcarsku pak podporuje mimoškolní činnosti dětí postižených chudobou. Dosud se pomoci dočkalo více než 800 tisíc dětí, do konce roku 2018 by mělo číslo dosáhnout rovného milionu.

Ocenění za Rogera Federera převzala jeho sestra Diana

Federer byl letos jedním ze sedmi 'obdarovaných'. Kromě slavného tenisty dostali čestný doktorát basilejské univerzity také Katharina Heyerová (přírodovědecká fakulta), jež už dvacet let neúnavně pomáhá chránit velryby a delfíny v Gibraltarském průlivu, prezident švýcarské národní banky Thomas Jordan (fakulta ekonomie a obchodu), autor hudebních, vzdělávacích a náboženských materiálů zaměřených na děti Andrew Bond (fakulta teologie) či psycholog Brent W. Roberts (psychologická fakulta), 

Před třemi lety dostal čestný doktorát na univerzitě ve svém rodném Dunblane také Skot Andy Murray. Naopak Španěl Rafael Nadal krátce předtím ocenění univerzity na Mallorce odmítl, podle svých slov nechtěl případným přijetím titulu poškodit reputaci univerzity.

Federer letos prožil parádní sezonu. Po půlroční zdravotní pauze vyhrál sedm z dvanácti turnajů včetně dvou grandslamů a rok zakončil se zápasovou bilancí 52-5 a na postu světové dvojky. Kraloval také na udílení cen ATP, když popatnácté v řadě ovládl hlasování fanoušků o nejoblíbenějšího hráče, potřinácté přebíral Cenu Stefana Edberga za sportovní chování a vyhrál i anketu Návrat roku.

Luboš Zabloudil, TenisPortal.cz
 
Ke komentování musíte být přihlášen(a). Prosím přihlašte se zde.
 
  • Komentáře (32)
30.11.2017 15:55Od: safi1313 Absolutní nesouhlas
Zisk doktorského titulu by měl spojen se studiem a odborností v dané profesi! Přestože si Federer zaslouží čestný titul jako nikdo jiný, znevažuje to hodnotu zisku titulu pro řádně studující, absolventy a profesionály v lékařství. Stejný paradox jako kdyby měl špičkový doktor dostat čestný grandslamový titul za to, že vyléčil nejvíce zranění profesionálních tenistů... Rafa je pro mě v tomto ohledu větší charakter, když z těchto důvodů čestný doktorát odmítl... Je to můj názor, klidně do mě!
[ Reagovat ]
30.11.2017 16:44Od: Fandina
Co je a znamená titul čestný doktor komu a kdy se uděluje píše níže viz Wikipedie annah příspěvek 29.11.2017 19:55.
[ Reagovat ]
30.11.2017 18:02Od: safi1313
Umím číst fandino a vím co to je! Nicméně můžu říct že s tím nesouhlasím ne? Kdo jiný než ty by to mohl vědět :-D
[ Reagovat ]
30.11.2017 18:52Od: Fandina
Já zase nemůžu vědět, že umíš číst.
[ Reagovat ]
30.11.2017 17:23Od: a.magerova
No... tak je třeba nakouknout i pod pokličku, že.... ;-)

"Nadal podle něj v dopisu uvedl, že si možné nabídky cení, ale doktorát odmítá kvůli negativním reakcím španělských médií, kde i pouhé úvahy vedení univerzity rozpoutaly rozsáhlou polemiku."

https://www.sport.cz/ostatni/tenis/clanek/561034-nadal-odmitl-cestny-doktorat-od-univerzity-z-mallorcy.html
[ Reagovat ]
01.12.2017 00:11Od: Forehand
Magerku to samozrejme nenechalo chladnou.

Na Federera nešahat. Co na tom, ze mas pravdu :)
[ Reagovat ]
01.12.2017 10:24Od: a.magerova
Spíš by si se měl zajímat o to, proč španělské čili domácí ohlasy byly negativní vůči Rafovi a proto se pod veřejným nátlakem takto Rafa raději vzdal ocenění.... :-P
[ Reagovat ]
01.12.2017 00:17Od: Ondra979
argument uplne mimo - tento titul ze sve podstaty nesouvisi se studiem ani odbornosti, ale kdo chce bit...
[ Reagovat ]
01.12.2017 07:31Od: ttopi Re: Jiná zkratka titulu
Běžně získaný titul to neznevažuje. Čestný doktorát se totiž ke jménu píše jinak, než ten běžně získaný. Takže je hned poznat, zda je doktorát získaný a podložený nějakou obhájenou prací, či absolvováním nějakého odborného přezkoušení, nebo jestli se jedná o čestný doktorát. Pokud by se to značilo stejně, bylo by to opravdu špatně, ale takto nevidím problém.
[ Reagovat ]
01.12.2017 09:41Od: George_Renel
Jestli se nepletu, dříve to bylo Doctor honoris causa.
[ Reagovat ]
29.11.2017 22:49Od: Bob Koho to zajímá?
Nikoho.
[ Reagovat ]
30.11.2017 07:17Od: ttopi
Všechny normální fanoušky tenisu. I ty, kteří fandí rivalům Federera (ale jsou normální).
[ Reagovat ]
30.11.2017 11:08Od: a.magerova Re: :-))
Nebo, ty co je to vůbec nezajímá sem ani nelezou... čili pokud má někdo potřebu sem vlézt a ještě napsat nějaký svůj blábol, tak ho to asi pěkně šve a tudíž i zajímá víc než je zdrávo..... ;-)
[ Reagovat ]
30.11.2017 21:25Od: annah
Přesně to mě taky napadlo. Když to někoho nezajímá, proč si potom článek čte?
[ Reagovat ]
30.11.2017 12:46Od: Fandina
Mě.
[ Reagovat ]
30.11.2017 16:43Od: DORSCH Re: čestny doktorat
ziskava sa aj(nie vsade) za financny prispevok,to sa potom môze stat,ze niektory ani nevedia co tie skratky titulov znamenaju
[ Reagovat ]
30.11.2017 16:48Od: Fandina
V tomhle případě zcela jsitě nejde o koupený titul. To snad je každému jasné, proč ho Roger dostal.
[ Reagovat ]
30.11.2017 16:51Od: DORSCH
ja som urcite nenarazal na Rogera,ale na to,ze je to obcas aj platena saskaren,z niecoho tie univerzity musia zit,ked ma niekto dom,auto,video co este nema?,doktorat!
[ Reagovat ]
30.11.2017 18:56Od: Fandina
Tak to ale vůbec není. Pokud si někdo zaplatí čestný doktorát, tak je na něm uvedeno, za co je a stejně ho nemůže používat jako normální tituly. Navíc jde o peníze pro tu příslušnou instituci, které vlastně ty peníze věnuje.
[ Reagovat ]
30.11.2017 19:10Od: Fandina
Respektive, jsou i čestné doktoráty, které se kupují za pár šupů a ty rovněž nemají žádnou jinou hodnotu než té částky, za kterou jsou zakoupeny. A instituce, která tyto čestné doktoráty prodává není ani žádnou top univerzitou.
[ Reagovat ]
29.11.2017 19:55Od: annah
Wikipedie objasňuje titul takto:

"Je to čestný akademický titul, který je udělován bez studia a skládání zkoušek. Často jej uděluje akademická instituce (nejčastěji univerzita či jiná vysoká škola), kterou příslušná osobnost nestudovala ani na ní jinak nepůsobila (nemá tedy spojitost s formálně dosaženým studiem, resp. vzděláním). Udělením titulu čestného doktora se většinou oceňují významné zásluhy určité osobnosti v určitém oboru vědy či umění, zásluhy o mír, určitý stát, rozvoj vztahů mezi státy, zásluhy na poli ochrany lidských práv, zásluhy, kterými daná osobnost dosáhla i zahraničního ohlasu apod. Udělení titulu může být provedeno slavnostním akademickým obřadem ? promocí, titul bývá často udělen při příležitosti návštěvy instituce danou osobností. Dnes se tedy de facto jedná o určité ocenění zásluh dané osobnosti určitou institucí.
[ Reagovat ]
29.11.2017 22:18Od: Jabadu
Přesně tak!
Je to ocenění významné osobnosti, byť v jiném oboru.
Jako obdivovatel hudební skupiny Queen musím podotknout, že např. titul Ph.D. v případě kytaristy Briana Maye, není žádným "čestným doktorátem", ale plnohodnotně obhájenou vědeckou prací v oblasti souhvězdí. Je to opravdu významný astrofyzik (objevitel blízkozemního asteroidu) a skutečný vědec, který podle svých slov "tak trochu hraje na kytaru" - ostatně je synem vědce.
Významný donátor astronomických projektů - koneckonců, co by s těmi penězi dělal, že?
Je regulérním členem výzkumného týmu pro výzkum Pluta (sonda Horizons) a jmenovala ho jím výkonná rada NASA.
Objevení asteroidu v jeho případě je zřejmě zapříčiněno tím, že má jiné finanční a technické možnosti, než amatérští astronomové.
Ale to jen tak na okraj.
[ Reagovat ]
29.11.2017 19:27Od: svetova.dvojka
To je něco jako Plzeňská práva... ?
Pokud vím tak Roger vystudoval 9 tříd základní školy, od 16ti je profi tenistou.
Ale pořád je na tom líp než česká hokejová hvězda 80.let Vladimír Růžička ten má 7.tříd základní školy, to je panečku vzdělanec...
[ Reagovat ]
28.11.2017 20:32Od: Frantz egoista felčar
"Je vzorem ukázkového a férového sportovce."
jj hlavně tím jeho -> SHUT UP!!! :-DDD
[ Reagovat ]
28.11.2017 20:41Od: PetaM
Nezaškodí držet hubu. Někomu bych pro jistotu doporučil i držet klávesnici.
[ Reagovat ]
28.11.2017 23:03Od: Patik
Tuto odborník Frantz si myslí že tenisti sú ľuďia ktorí si nemôžu dovoliť mať alebo prejavovať vôbec nejaké emócie..bože môj..v živote si nestál na kurte a nieto ešte pred ľudmi..nevyjadruj sa k tomu prosím ťa.
[ Reagovat ]
28.11.2017 19:46Od: aligo Doktor Roger Federer
:D to zní slušně :D
[ Reagovat ]
28.11.2017 19:50Od: blixa
Zbytečný, stačí prostě GOAT ! ;-)
[ Reagovat ]
29.11.2017 04:09Od: Franky
+1
[ Reagovat ]
29.11.2017 09:38Od: ttopi
+1
[ Reagovat ]
29.11.2017 13:02Od: janek_da
-(-1)
[ Reagovat ]
30.11.2017 20:48Od: Fandina
1
[ Reagovat ]
 
 
 
 
 
TOPlist