Stejně na všech grandslamech. Největší turnaje zavádějí rozhodující tie-break do 10 bodů

  • Počínaje letošním French Open bude na všech grandslamech za stavu 6-6 v závěrečném setu rozhodovat tie-break do deseti bodů. Shodli se na tom představitelé akcí velké čtyřky. Zkušební doba je jeden rok, poté se pravidla mohou opět změnit.
    16. 3., 12:20 | Aktuality |  53 komentářů
    Ilustrační fotografie 
     

Právě French Open je jediným grandslamem, kde se tie-break v rozhodujícím setu nekonal. Australian Open super tie-break, který známe místo rozhodujících setů ve čtyřhře, zavedlo jako první, pro Melbourne Park se tedy nic nemění. Ve Wimbledonu se od roku 2019 konala tradiční zkrácená hra, ale až za stavu 12-12 na gamy. US Open se drželo klasiky z turnajů WTA i ATP, tedy standardního tie-breaku v případě stavu 6-6.

Nejdelším zápasem v grandslamové historii je vítězství Johna Isnera nad Nicolasem Mahutem ve Wimbledonu 2010. Američan ve více než 11hodinovém utkání roztaženém do tří dnů zvítězil 70-68 v rozhodujícím dějství.

Změna pravidel projde roční zkušební dobou a týká se i kvalifikačních zápasů, turnajů vozíčkářů a juniorských soutěží. Radě grandslamů v rozhodování pomáhaly ITF i ATP a WTA. Cílem je sjednotit pravidla, ze kterých byli někteří fanoušci a údajně i hráči zmatení.

"Grand Slam Board plánuje zhodnotit zkušební provoz po skončení kompletního grandslamového roku a zkonzultovat ho s WTA, ATP a ITF, než případě přistoupí k trvalé změně pravidel," uvedla grandslamová rada v prohlášení.

Ondřej Jirásek, TenisPortal.cz
 
Ke komentování musíte být přihlášen(a). Prosím přihlašte se zde.
 
  • Komentáře (53)
16.03.2022 22:32Od: RFanousek
Neustálá snaha vše zrychlovat, zkracovat, přizpůsobovat 'nové rychlé době' je podle mě absolutně ŠPATNĚ. Jsem v tomhle konzerva. S každou další změnou je vše horší a horší. To je můj názor.
A nelíbí se mi ani nahrazení lajnových automatickým jestřábím okem. Najednou to ztratilo něco ze svého kouzla, ten sport. Nevím no...
[ Reagovat ]
16.03.2022 22:42Od: Forehand
Super TB v piatom a nahradenie čiarovych rozhodcov videotechnikou, ano. Je to škoda.

Ale to su kozmetické zmeny, a ktorymi dokázem zit a mat pre tenis stále rovnakú vášen ako fanusik.

Ale zrusenie zapasov na 3 vitazné, ba dokonca zrusenie "zhody", to by tenis totálne zbastardili a dufam, ze sa toho nikdy nedozijem.
[ Reagovat ]
16.03.2022 22:49Od: RFanousek
To musím souhlasit.
[ Reagovat ]
16.03.2022 22:58Od: Fandina
Zrušení čárových rozhodčích je podle mě v pohodě. Aniž by totiž chtěli někomu ublížit, tak se mohou splést a i případné vyzývání oka v jejich prospěch nebo neprospěch může zbytečně budit vášně. Takhle je to bez ních nemusí zbytečně vyvolávat v někom pocit ukřivděnosti, když oko je nebo i třeba není vůbec zavedeno. Bez čárových rozhodčích je to lepší.
[ Reagovat ]
16.03.2022 23:12Od: annah
Taky to tak vidím. Něco tam sice chybí, ale výhody myslím převažují.
[ Reagovat ]
17.03.2022 09:03Od: Tomas_Smid_fan
smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 23:34Od: dappe
Na druhou stranu to stále více a více připomíná počítačovou hru. Já souhlasím s tím, že to celé jde špatným směrem. Ve sportu je příliš mnoho peněz, což ho v konečném důsledku poškodí.
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:50Od: GaelM
Po zničení Davis cupu a Fed cupu už se nedivím ničemu. Od sledování tenisu mě to neodradí, ale zase přijde o kousek toho, kvůli čemu byl mezi sporty jedinečný a krásný.
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:52Od: Fandina
Tak nějak, nový formát DC a FEDu se mi také nelíbí, ale první kolo nebo baráže jedou starým systemem a to je fajn.
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:20Od: Rafaeoli25
I na ATP a ve vedení některých turnajích prostě sedí no jak to slušně říct..smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 19:35Od: annah
Nevím, proč by se měly GS sjednocovat. Každý je svébytný, samostatný, odlišný, tak by si podle mě mohly ponechat i různá pravidla pro pátý set. Doufám, že se k tomu za rok vrátí. I když asi doufám marně.
Zkrátit na dva vítězné v žádném případě! Ale o tom asi nikdo z organizátorů neuvažuje.
[ Reagovat ]
16.03.2022 19:55Od: tommr
zřejmě se řídíš zásadou že pořádek je jen pro blbce a inteligent se vyzná i v bordelu ... smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:42Od: RFanousek
Ne, řídí se zásadou že čím pestřejší něco je tím lépe.
Já za sebe nesouhlasím s jakýmkoliv TB v pátém setu, a nejvíc si na tenisu užívám právě zápasy, které jdou dál po stavu 6-6. To jsou zápasy které si pamatuju a na které vzpomínám, takové tvoří tenisovou historii. Že se kvůli tomu posune nebo přesune nějaký jiný zápas je mi úplně jedno.
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:43Od: RFanousek
Například jeden z nejlepších tenisových zážitků byla pro mě semifinále Wimbledonu 2018, kde nejdřív hráli maratón Isner s Andersonem a poté Novak s Rafou, den a něco jsem strávil u telky ale byl to úžasný zážitek, oba ty zápasy.
[ Reagovat ]
16.03.2022 22:07Od: annah
Tak vyznat se v pravidlech pátého setu na čtyřech GS, k tomu není třeba nějak vysoké inteligence. smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 17:46Od: tommr
krok správným směrem. smile Stejná pravidla na všech GS by měla být samozřejmostí a nemělo by se o tom vůbec diskutovat ...
Ještě by to chtělo zrušit zápasy na tři vítězný s tím že na tři vítězný by se mohlo hrát ve finále ve kterým už nehrozí žádný časový nabourání programu ...
[ Reagovat ]
16.03.2022 18:47Od: paddy Re: Prý stejná pravidla
smile
A jak vysvětlíš rozdílné povrchy, které z GS dělají různé sporty smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 19:54Od: tommr
povrchy a pravidla jsou dvě rozdílný věci ...
Co se týče povrchů tak bych byl pro to aby se zaved ještě pátej GS někde v hale ...
[ Reagovat ]
16.03.2022 20:05Od: Forehand Re: 5GS
Akoby si to vyriesil logisticky.

GS má 13-15 kurtov, všetky s tribúnkami alebo tribúnami.

Postavil by si 13-15 zbrusu novych hál, z toho 3 mega velké s hlavnymi kurtami?..

Nasli by tie haly vyuzitie aj mimo GS, bolo by to efektivne?..
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:25Od: Rafaeoli25
Pátý GS by šel, ale ne v hale, ale někde, kde by to bylo logické a byl by na to prostor, např. Madrid nebo Řím, tam by to byla i tradice. Takže za mě pátý GS i ano, ale v Itálii nebo ve Španělsku pod otevřeným nebem, případně by přicházelo v úvahu ještě Německo.
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:56Od: dappe
Jedině v hale by byl případný pátý GS alespoň trochu logický. Další GS pod otevřeným nebem by narušoval tradici a postrádal jakýkoli smysl. Ale jak už tu bylo zmíněno, GS v hale je těžko představitelný.
[ Reagovat ]
16.03.2022 22:45Od: Forehand
Mat 4 vrcholy v sezóne je totálny luxus, oproti inym sportom.

Vobec nevidim dovod na piaty Grandslam. Dokonca logicky vy mali byt len tri, hard-antuka-tráva, ale budis. Nech su styri.

Styri su uz tak dlhodobo, ze akakolvek zmena by skreslila tenisove dejiny a uz by sa uspechy generácii nedali porovnávat.
[ Reagovat ]
16.03.2022 22:55Od: paddy
určitě bych zachoval 4
dva na hardu a dva na trávě smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 23:02Od: Forehand
Antuka sa v počte GS môže cítiť relatívne ukrivdená. Má v kalendári násobne väčšie zastúpenie ako tráva a napriek tomu má rovnaký počet GS, než tráva.

Rozdiel medzi počtom hardových turnajov a antukových je menší, než rozdiel medzi antukovými turnajmi a trávnatými. Napriek tomu má Hard 2 Grandslamy.

Ale to neni výčitka, ja som s tenisovým kalendárom maximálne spokojný, neviem si predstaviť ani TM na antuke, vôbec nič by som nemenil. Možno jednu trávnatú tisícku, to sa vyslovene pýta.
[ Reagovat ]
16.03.2022 23:05Od: Rafaeoli25
Já dva na trávě a dva na antuce, tedy na dvou tradičních površích, kterým hard opravdu není smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 23:16Od: paddy
Tradiční povrch je pouze tráva, zbytek jsou pouze úsporné náhražky smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 23:18Od: Forehand
Tradície dnes už nikto nerieši. Alebo sa vráťme k dreveným raketám a v NHL vyhoďme 24 tímov a nechajme si tradičných 6.
[ Reagovat ]
17.03.2022 00:03Od: Rafaeoli25
Každopádně hard žádnou velkou tradici nemá, takže není důvod škrtat antuku a nechávat ten, že smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:43Od: paddy
z gauče se to dobře plánuje smile smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 19:17Od: Paixx
3 vítězný jenom ve finále je podle mě blbost, pak bys měl třeba loni nebo klidně letos RAFU s NOLEM na RG na 2 vítězný
[ Reagovat ]
16.03.2022 19:23Od: Forehand
Nikto, kto ma tenis skutočne rád nemoze s myslienkou zrusenie best of 5 na GS suhlasit.
[ Reagovat ]
16.03.2022 20:52Od: gocii
smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:22Od: Rafaeoli25
smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:39Od: RFanousek
smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:22Od: Rafaeoli25 Re: tommr
Pěkná pitomost tvoje návrhy smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 21:38Od: RFanousek
Zrušit zápasy na 3 vítězné? To by byla definitivní smrt tenisu. Vůbec nechápu jak může toto říct tenisový fanoušek. Leda snad ten kdo sleduje pouze ženský tenis.
[ Reagovat ]
16.03.2022 16:20Od: Dobry-den
Konec legendárním maratonům... Právě to byla jedna z krás typických pro GS turnaje. Nebylo jich zas tolik, aby kvůli tomu museli měnit pravidla...

Salámová metoda. Za chvíli zrušej i výhody...
To už můžou rovnou počítat skore jak v badmintonu...smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 16:32Od: FulnekUltras
tak aspoň ten MMM ještě žije... smilesmilesmile

https://www.youtube.com/watch?v=C1c15wDJJnw
[ Reagovat ]
16.03.2022 15:47Od: Tomas_Smid_fan Tedy doufám,
a jak tu čtu, tak ne sám, že to po roce změní zpět, jakkoli šance asi moc velká není.
Poslední set by měl být odehrán bez TB. Jinak už můžou zrušit třetí vítězný set a turnaje se budou GS jen jmenovat.smile koneckonců Davis Cup už takhle dopadl, tak proč ne i GS, že...
Tiebreaky se dají v 1.-4. setu brát i jako zpestření, ale v rozhodujícím setu už rozhodně ne. To se taky může stát, že se zápas odehraje jen v TB a to je poněkud špatněsmile
Ovšem nemyslím, že bude dostatečný tlak na změnu. Musel by vzejít asi jedině od hráčů a musel by být hodně jednotný, o čemž nejsem moc přesvědčen, že by převážil zájmy TV a sponzorů.
Prostě jde o něčí zájmy, jestli finanční, pak netuším důvody.
Tenis je na cestě ztratit další část svého kouzlasmile
[ Reagovat ]
16.03.2022 14:37Od: Pe3k
Každé změna pravidel mění sport. v pingpongu toho změnili za posledních 20 let tolik, že je to téměř jiný sport. Každý gs by měl být unikátní. Nechápu kdo to vymyslel (grand slam board)a proč, ale osobně s tím nesouhlasím (takže to můžou borci rovnou odpískat) smile smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 14:19Od: Forehand
Na RG a Wimbledone to mali nechať tak, ako to bolo. Mierny atyp oproti štandardu som vnimal atraktivne. So super TB na USO by som nemal problém.
[ Reagovat ]
16.03.2022 13:57Od: RFanousek
Představte si že by finále wimbledonu 08, semi wimbledonu 18, zápasy Djoka s Wawrinkou na AO, semifinále Nadala s Djokem na RG 13 a další super zápasy skončily tie breakem za stavu 6-6. Trapné!!!!!!!
[ Reagovat ]
16.03.2022 14:00Od: Rafaeoli25
Je to naprostá hloupost, jen kvůli dvěma zápasům Isnera v kariéře zavádět taková pravidla.
[ Reagovat ]
16.03.2022 14:05Od: FulnekUltras
;-)))
[ Reagovat ]
16.03.2022 14:12Od: Rafaeoli25
Na FO je to fakt úplný nesmysl, tam se málokterý zápas dostane do stavu 9:7 nebo 10:8, natož vyššího.
[ Reagovat ]
16.03.2022 13:55Od: RFanousek neeeeeeee
Tenis jde do háje jako všechno. Aspoň v těch finálových zápasech to proboha nechte. TB ve Wimbledonu 19 byl tak antiklimatický. Achjo. Zase krok výrazně špatným směrem.
[ Reagovat ]
16.03.2022 13:56Od: Rafaeoli25
smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 12:52Od: peRFect
Pravidlo, které je pro finálové zápasy naprosto nepochopitelné a rozhodlo W19.
[ Reagovat ]
16.03.2022 13:03Od: Paixx
Wimbledon 19 rozhodli hráči, kteří ho hráli
[ Reagovat ]
16.03.2022 13:56Od: Rafaeoli25
smile
[ Reagovat ]
16.03.2022 14:22Od: Forehand
Keby sa hrá piaty set medzi Djokovicom a Federerom na jeden vitazny fiftin a servuje Federer. Vyhral by ho Djokovic :)

Proste vo velkych fiftinoch mal ten den jasne navrch.
[ Reagovat ]
16.03.2022 12:30Od: Rafaeoli25
Na FO to moc smysl nedává, nechápu.
[ Reagovat ]
16.03.2022 12:25Od: FulnekUltras všecko to pokrátíme, švagrová
ale jinak jste do toho dneska zas po dlouhé době slušně zaryla smile

https://www.novinky.cz/valka-na-ukrajine/clanek/vasaryova-sepsula-cestu-trojice-premieru-do-oblehaneho-kyjeva-40390536#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=5P9ZrORWlhd-202203161032&dop_id=40390536&source=hp&seq_no=1&utm_campaign=abtest183_vzhled_vyh_pole_na_tel_varA&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz
[ Reagovat ]
 
 
 
 
 
 
 
TOPlist