Psychické problémy ho stály kariéru. Dokonce jsem hledal způsob, jak spáchat sebevraždu, přiznal Söderling

  • Bývalý čtvrtý hráč světa Robin Söderling se zhruba před deseti lety musel vypořádávat s obrovským tlakem médií a následnými psychickými problémy, které z velké části stály za brzkým koncem jeho kariéry. Kvůli úzkosti a panickým atakám si dokonce vyhledával způsoby, jak spáchat sebevraždu.
    6. 7., 13:03 | Aktuality |  46 komentářů
    Ilustrační fotografie 
     
  • Profil hráče

Na French Open 2009 se postaral o jednu z největších senzací tenisové historie, když v osmifinále vyřadil nyní 12násobného šampiona antukového grandslamu Rafaela Nadala, přičemž se stal vůbec prvním hráčem, který dokázal antukového krále na pařížské oranžové drti skolit.

Vítězství nad Nadalem mu poskytlo ještě více pozornosti médií a tenisového světa než kdykoli předtím. Pětatřicetiletý Švéd se dostal až do finále, zisk premiérového grandslamového titulu mu však znemožnil Roger Federer. Už tou dobou pokukoval po členství v elitní desítce žebříčku, do níž se na konci sezony 2009 konečně dostal. O rok později hrál finále French Open znovu, ale tentokrát recept na Nadala nenašel.

Z "obyčejného tenisty z horních pater žebříčku" se rázem stala hvězda. Söderlingův případ jasně potvrzuje, jak se s tlakem každý vyrovnáváme jinak. Pro Söderlinga bylo jeho nejúspěšnější tenisové období tím nejhorším v životě.

"Trpěl jsem neustálou úzkostí, užírala mě zevnitř. Seděl jsem na hotelu a zíral do zdi, při sebemenším hluku jsem zpanikařil. Zazvonil telefon a já jsem se začal strachy třást." S lepšími výsledky přicházejí i větší očekávání. "Mohl jsem prohrát jen se třemi hráči. Zbytek jsem musel porážet, jinak bych se cítil mizerně, jako lůzr," vzpomínal na své tehdy přehnané nároky na sebe sama.

Ještě než mu byla v roce 2011 diagnostikována mononukleóza (částečný důvod konce kariéry), předvedl Söderling na domácím podniku v Bastadu suverénní jízdu za svým celkově 10. titulem na hlavním okruhu. Místo šťastného okamžiku se ale jeho potíže zhoršily a další soutěžní zápas už nikdy neodehrál.

"Zpanikařil jsem, pořád jsem plakal. Vrátil jsem se na hotel a jen jsem ležel v posteli. Každá myšlenka, že bych zase měl jít na kurty, ve mně vzbuzovala paniku. Nikdo by mě v tu chvíli na kurt už nedostal, ani kdyby mi držel pistoli u hlavy. Dokonce jsem si na googlu vyhledával, jak spáchat sebevraždu. Cokoli bylo lepší než život v takovém pekle," svěřil se a dodal, že nikdy neměl v úmyslu sebevraždu opravdu spáchat.

Po ukončení kariéry se Söderlingovi daří skvěle a konečně má normální život. Teď se snaží, aby sportovci o svých psychických problémech více mluvili. Jednoduše proto, že má za sebou mnohé a nechce, aby se někomu přihodilo něco podobného.

Ondřej Jirásek, TenisPortal.cz
 
Ke komentování musíte být přihlášen(a). Prosím přihlašte se zde.
 
  • Komentáře (46)
07.07.2020 15:24Od: peRFect
Tim Thomas má taktéž psychické problémy a přitom dosáhl zřejmě všeho - SC, Vezinovky, stříbro z OH a absolutní oblíbenosti, zejména u fanoušků Bostonu...nikdo by to do něj neřekl, že se takto sesype.
[ Reagovat ]
07.07.2020 09:30Od: LordMutademus
Robina jsem jako hráče neměl vůbec rád, ale tohle bych nepřál nikomu. Jsem rád, že je teď už v pohodě.
[ Reagovat ]
07.07.2020 09:11Od: Mayo
Jeden chcel spáchať samovraždu, druhý chcel niekoľkokrát skončiť s tenisom.
[ Reagovat ]
08.07.2020 08:06Od: Cico93
A tretieho týrala mama:-)
[ Reagovat ]
06.07.2020 19:30Od: Vaslab žebříček ATP/WTA
Zajímavé novinky ohledně způsobu přidělování bodů po zbytek sezóny - https://www.atptour.com/en/news/fedex-atp-rankings-adjustments-faq
Předpokládám, že stejný systém bude platit i pro WTA.
[ Reagovat ]
06.07.2020 20:50Od: paddy Re: bude hrát Federer ATP Finals?
když se už vlastně kvalifikoval - asi by mohl
ne nadarmo se žebříček jmenuje FedEx ATP Ranking :)

letos už hráči neobhajují žádné body, takže zejména pro Rafu není důvod jezdit do NY, který možná ani nebude

dá se čekat, že provizorní podmínky budou pokračovat i v r. 2021
[ Reagovat ]
06.07.2020 21:04Od: Forehand
Velmi plodný článok s velkými informáciami.

Race zrejme nebude a tým pádom, asi logicky ani vyhlásená koncoročná svetova jednotka..Hoci sa tomu nevenujú, vyplýva to z toho..

Nadal bude teda hrat kopec turnajov, kde si nemoze bodovo polepsit, naopak Djokovic bude hrat kazdy GS s tym, ze sa moze zlepsit a ziskat extra body navyse..

Vzhladom na moznosti, ktorými ale kompetentní disponovali to vyriešili rebrickovo najlepšie ako mohli.
[ Reagovat ]
06.07.2020 21:47Od: paddy
Race není potřeba, year-end no 1 bude
[ Reagovat ]
06.07.2020 22:26Od: Marduch
Forhande co vyrabis za stesky? Ze Rafa nemuze ziskat body navyse, zatimco Djokovic nejake ano, vsak to je obligatni system obhajoby, covid necovid:)) Naopak, mel byses tetelit blahem, ze za USO i RG mu spadne ctyrka do klina a nehrozi az dvojka minus za USO. A pridat body muze Shanghaj, Pariz, TM, kdyz bude zajem.
[ Reagovat ]
06.07.2020 22:49Od: Forehand
Tak aj Nolemu "padol" W. ako do klína.

Ale osobne si myslím, že body zaujímajú oboch minimálne.
[ Reagovat ]
06.07.2020 22:30Od: Marduch
A hele, nedavno jsi tu povazoval body jako hlavni duvod Rafova zvazovani ucasti na USO za uplny nesmysl a ted je pro tebe automaticka obhajoba jasnym důvodem proc Rafa nepojede?
[ Reagovat ]
06.07.2020 22:35Od: paddy
O důvod víc, proč může vynechat, ale hlavní je připravit se na obhajobu FO, dále v pořadí byl covid
[ Reagovat ]
06.07.2020 22:53Od: Forehand
Hrať len RG je veľmi riskantné a hoci som bol na pochybách, v tejto chvíli už neverím, že by Nadal hral všetko na jednu kartu. Ak by vynechal USO a vypadol v Paríži v prvom týždni, tak by ho tá premárnená šanca v NY isto veľmi mrzela.

Navyše situácia s covid je nestabilná, čo ak nastane situácia, že sa USO odohra, po jeho skončení sa pandémia zhorší a RG sa zruší?..

Rovnako je dôležité si uvedomiť, že pre Nadala je prechod z hardu na antuku určite prijateľnejší, ako z antuky ísť okamžite na hard.

Vzhľadom na uvedené, plus indícia od Moyi (Nadal wants to play everything, and probably he will) sa domnievam, že Nadal do NY chce ísť.
[ Reagovat ]
06.07.2020 23:24Od: paddy
už souhlasím, že ten trojboj je schopen dát, ale tolik turnajů za sebou je vyloučené, nesmyslné

?Rafael Nadal is no longer twenty years old and we have to sit down to talk about his calendar. He will surely think he can reach everything and he probably will. But we have to adapt.?
z poslední věty dedukuji, že něco vynechá
[ Reagovat ]
06.07.2020 23:33Od: Marduch
V Parizi pod strechou by vypadl v prvnich kolech tim spis, kdyz tam pujde rovnou z NY. A timhle zpusobem podle me Rafa premysli. Jit na USO "jen" kvuli titulu, kdyz body ma jisty a oslabovat tim pripravu na svate RG, kor kdyz bude letos netradicne pod strechou a zaroven je poprve obrovita sance na vyrovnani Fedexe, to se mi u nej moc nezda. Rafa nikdy nehonil vic zajicu najednou, to si radsi dal pauzu a poradne se pripravil na to dulezite. Moyovo prohlaseni padlo jeste nez se rozhodlo o tech garantovanych bodech.. Dovedu si ale predstavit, ze Rafa nechce a Moya se ho bude snazit predsvedcit..
[ Reagovat ]
06.07.2020 23:54Od: Forehand
No ja musím zopakovať, že tie body podľa mna nie sú rozhodujúcim faktorom, sú len spestrením.

Je to akoby si dostal vysnívané Ferrari, a ako spestrenie ešte aj červené.

Ja by som sa teda skôr zameral na Ferrari, než na farbu. Pevne verím, že Nadal rozmyšľa štýlom, že dve budú vždy viac ako jedna. Ísť na RG bez prípravy a unavený hrozí len, ak Nadal odohrá 7 zápasov v NY. Som zástancom toho, že rieš problém až vtedy, keď sa objaví, kým to nie je aktuálne, smeruj svoju snahu na súčasnosť. Nadal by sa mal zameriavať najprv na USO, až potom riešiť RG. Koniec koncov na RG ide aj tak vždy utahaný po dlhej porcii zápasov, nebola by to žiadna novinka.
[ Reagovat ]
07.07.2020 15:15Od: turista
Hmm...Žádné garantované body nejsou ani pro ty nejlepší.
[ Reagovat ]
07.07.2020 15:24Od: turista
Přece není možné aby např.vyhrál US Open Djokovič a připsal si 2000 bodů a Nadal neodečetl nic i kdyby v USA vůbec nehrál. To je tak nesmyslné, že tahle úprava pravidel žebříčku nemůže do září vydržet. To pak nemá smysl hrát.
[ Reagovat ]
06.07.2020 19:24Od: a.magerova
Robin má uhrančivé oči... takové lišácké... to mě vždy bralo... ;-)

https://www.tennisworldusa.org/imgb/59083/robin-soderling-its-difficult-to-stay-in-the-top-10.jpg
[ Reagovat ]
06.07.2020 18:09Od: brixner Todle znam taky...
Já dostal lucerní nemoc a to neni žádná prdel, obzvláště poté, co vám kámoš určí přesnou diagnózu. Já totiž pokaždý, když du poblíž domečků s lucernama, přídu vo smysl pro vorientaci a pokaždý tam skončim, ať dělam co dělam. To prostě dete do krámu pro zásoby, já se většinou zásobim nudlema, protože jedinej zdroj vohně v práci je totiž v Marcově cimře a tam von nikoho hned tak nepouští a to můžete klidně do aleluja hulákat třeba "AC Milan Lives Matter", takže když chcete vařený nudle, musí je uvařit jen a jen von a to mi vyhovuje, páč sem línej jak veš...no a před krámem najednou změnim směr a du tam, kde prodávaj různý cecíky a barevný kůžičky a jelikož tydle věci moc nejim a nevařim, sem tim pádem sice vo pár stovek francků lehčí, ale imrvére hladovej a tim pádem nervózní a někdy až lidsky nepřístupnej, což se projevuje i tim, že po návratu domu sousedkám vytípávam hovory a vony si myslej, že zas hraju zagorku. Kámoš mi poté, co sem si u něj, už asi po desátý, pučil pytlik nudlí, řek "Brixi, ty seš prostě hovado!" a já prostě s toudle diagnózou prohrávam, tendle lucerní morybundus je nad moje síly:-)
[ Reagovat ]
06.07.2020 19:00Od: a.magerova
Víš, jak se veš udrží na pleši?
[ Reagovat ]
07.07.2020 20:43Od: brixner
Lepidlo? Bere si tretry? ;-)
[ Reagovat ]
06.07.2020 15:16Od: Patik
Život píše niekedy zaujímavé príbehy..Wish you all the best Robin..
[ Reagovat ]
06.07.2020 18:11Od: Mayo
Angličtinu cenim.
[ Reagovat ]
06.07.2020 14:28Od: Forehand
Nech táto spoveď slúži ako výstraha pre všetkých, ktorí si dovolia naštrbit Nadalovu nadvládu v Pariži.

Samovražda. Stoji vam to vyzyvatelia za to?
[ Reagovat ]
06.07.2020 15:22Od: Kozoroh
Tohle ti připadá vtipné?!? Za mě trapný a křečovitý pokus o humor.
[ Reagovat ]
06.07.2020 15:26Od: Forehand
To je v poriadku. Čierny humor je ako nohy. Niekto ich má a niekto nie.
[ Reagovat ]
06.07.2020 15:27Od: Denis92
:D
[ Reagovat ]
06.07.2020 18:12Od: Mayo
:D veľmi dobre
[ Reagovat ]
06.07.2020 18:17Od: peRFect
Asi nejhloupější přirovnání ever.Co od tebe ale čekat.
[ Reagovat ]
06.07.2020 18:39Od: Forehand
Ake prekvapenie, ze ma kritizujje niekto s hologramom RF..

A presne taku vahu ma tvoj postreh, ovečka :)
[ Reagovat ]
06.07.2020 20:34Od: peRFect
Dnes nejsi moc ve formě,včera nějaký velký mejdan?
[ Reagovat ]
06.07.2020 20:55Od: Forehand
Naopak, vidim ze sa zasmiali aj ludia z tvojho tábora...Neboj, ti normálni :)

Tomu sa hovorí objektivita.

Tebe tlapkajú len ovečky, a naopak ty tlapkáš ovečkám. Volá sa to stádovitost. Aj preto máte vsetci RF v nickoch :)
[ Reagovat ]
06.07.2020 21:32Od: RF46
Ja mam taky RF a tohle stary prirovnani mi neprijde spatny. Co ted?
[ Reagovat ]
06.07.2020 22:11Od: peRFect
Ano,máme RF v nickách,ale rozhodně to není hologram,zřejmě jsi myslel iniciály.Ostatně,jak píšu,nejsi ve formě ;-)
[ Reagovat ]
07.07.2020 13:38Od: RF46
Myslim, ze je to pro tebe dobra zprava. Takova prvni vlastovka. Pokud se budes soustredit a vkladat sem cizi primery a vtipy, tak to bude v poradku.
V opacnem pripade se pak mozna divis, proc se tvuj brilantni humor nepotkava s odezvou...
[ Reagovat ]
07.07.2020 10:10Od: Kojinho
Tohle je tak 15 let starý joke, ale ok.
[ Reagovat ]
07.07.2020 13:50Od: Forehand
Vidis, a napriek tomu ho niektori od vas nepoznali.

Urobte si v tom košiari uz poriadok..
[ Reagovat ]
07.07.2020 14:28Od: Mayo
A ja som ho teraz videl prvýkrát a pobavilo ma to :D :D :D :)
[ Reagovat ]
06.07.2020 14:08Od: Mantra
taková prohlášení alá meetooo, já jsem byl i v blázinci a co? prostě máme každej svoje problémy, kdyby hledal, tak by našel
[ Reagovat ]
06.07.2020 14:10Od: dadaft
....... však našel a seknul s tím, ne?
[ Reagovat ]
06.07.2020 16:42Od: Mantra
ten způsob .-)
[ Reagovat ]
06.07.2020 13:36Od: dadaft
Jo jo, Robinovi jsem fandil, dobře že to ustál, i když kariéra mohla být ještě lepší, důležité je, že žije.
Tyhle věci jsou zrádné ...
[ Reagovat ]
06.07.2020 13:52Od: sojka1
mne byl vzdycky nesmirne protivny, vubec nekorespondoval se svedskou naturou vlastne asi s predstavou, kterou jsem si o ni vytvorila.... a mozna to byla jeho obrana pred svetem, nevedela jsem, s cim se pere....
[ Reagovat ]
06.07.2020 14:00Od: Marduch
Ano, Robin byl "svůj", lakonicky řečeno. Ale nevěřím, že i přesto tam ze tvé strany nezustala alespoň stopa po vděčnosti.. ;-))
[ Reagovat ]
06.07.2020 14:03Od: sojka1
protivo... :-))))
[ Reagovat ]
 
 
 
 
TOPlist