Do Číny se vrací i ženské turnaje. WTA ruší bojkot zavedený kvůli kauze Shuai Peng

  • Ženská tenisová asociace (WTA) končí s bojkotem turnajů v Číně, který zavedla v prosinci 2021 kvůli aféře kolem čínské hráčky Shuai Peng. Někdejší světová jednička ve čtyřhře krátce předtím na sociálních sítích obvinila bývalého významného komunistického funkcionáře ze sexuálního napadení. Následně zmizela z veřejného života a panovaly obavy o její bezpečí. Podle šéfa WTA Steva Simona žije Peng s rodinou poklidně v Pekingu, takže nic nebrání návratu ženského tenisu na lukrativní čínský trh.
    13. 4., 15:59 | Aktuality |  39 komentářů
    Ilustrační fotografie 
     
  • Profil hráče

Simon také připomněl, že požadavek, aby se zástupci WTA setkali s Peng a bylo zahájeno transparentní vyšetřování, nebyl nikdy vyslyšen. Návrat turnajů do Číny si podle něj přáli i samotní hráči a hráčky.

"Rozhodnutí odejít z Číny bylo správné a stojím za ním. Ale po šestnácti měsících už víme, že naše požadavky nesplní. Takže nemá smysl pokračovat se stejnou strategií," řekl Simon v rozhovoru pro agenturu AP.

"Proto jsme se rozhodli pro jiný postup. Věříme, že v Číně můžeme pomoci dobré věci, jako jí tam pomáháme už dvacet let. A musíme také zajistit, aby se na případ Peng nezapomnělo. Doufám, že návrat bude ku prospěchu," prohlásil.

Čína je pro ženský tenis z ekonomických důvodů mimořádné důležitou zemí. V předloňském kalendáři WTA Tour bylo 11 turnajů v Číně a Hongkongu včetně finále sezony v Shenzhenu s obří dotací 14 milionů dolarů. Vzhledem k politice nulové tolerance ke covidu-19 a častým uzávěrám celých měst nehráli v Číně od vypuknutí pandemie koronaviru ani muži. Také ATP plánuje, že se na podzim do Číny vrátí.

Případ Peng vzbudil ve světě pochybnosti o svobodě projevu, dodržování lidských práv a cenzuře v nejlidnatější zemi světa. Čínská strana považovala celou kauzu za zpolitizovanou a za snahu vyvolat bojkot zimních olympijských her v Pekingu.

Během ZOH se Peng setkala s prezidentem Mezinárodního olympijského výboru Thomasem Bachem, od té doby se opět na veřejnosti neobjevila. V rozhovorech zorganizovaných čínskými úřady vzala svá slova o napadení komunistickým funkcionářem zpět.

Ondřej Jirásek, TenisPortal.cz, ČTK
 
Ke komentování musíte být přihlášen(a). Prosím přihlašte se zde.
 
  • Komentáře (39)
13.04.2023 20:41Od: Drzymalski
Počkejme až co řekne Dominik Hašek. Teprve pak to bude směroplatný.
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:15Od: GaelM
"Ale po šestnácti měsících už víme, že naše požadavky nesplní." Takže jim ustoupíme... smile
[ Reagovat ]
14.04.2023 00:37Od: Tomas_Smid_fan
smile blamáž jako obvykle...smile
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:08Od: majkl005
bych chtěl vidět ten seznam hráčů a hráček, kteří chtěli návrat turnajů do Číny :D
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:18Od: GaelM
Qinwen Zheng
Shuai Zhang
Lin Zhu
Xinyu Wang
Xiyu Wang
Yue Yuan
Zhuoxuan Bai
Qiang Wang
Xiaodi You
Yibing Wu
Zhizhen Zhang
Juncheng Shang
Petra Kvitová
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:23Od: com
to posledni jmeno mi nejak nic nerika a ani do Ciny nepasuje smilesmile
[ Reagovat ]
13.04.2023 20:51Od: lenka258
Pán/Paní to psala podle mě z důvodu, že se Petře v Číně vždy hrozně dařilo :). Většinou měla vždy jeden turnaj za sezónu vyhraný v Asii :)
[ Reagovat ]
13.04.2023 23:55Od: GaelM
smile
[ Reagovat ]
13.04.2023 21:01Od: majkl005
krom té Petry souhlasím
[ Reagovat ]
14.04.2023 06:52Od: Carter
Inak je zaujímavé že tento týždeň hrajú za činu v bjk cupe hráčky bez rankingu, aj keď majú dosť širokú a kvalitnú základňu. Akurát včera si tam struhla jeden zápas Yuan. Vie niekto nejaký dôvod?
[ Reagovat ]
13.04.2023 18:18Od: aligo
Peníze až na prvním místě
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:09Od: team.wta
Bohužel...
[ Reagovat ]
13.04.2023 16:19Od: Krisboy
Kde je Peng Šuej?

Zajímalo by mě, jak může Simon vědět, že je doma a v pořádku. Předpokládám, že za poslední dva roky "vydělal" víc peněz, než za celý předcházející život.
[ Reagovat ]
13.04.2023 16:12Od: Tenisovy.nadsenec
Politika do sportu nepatří. Ten hon na Čínu je za hranicemi veškeré akceptovatelné sprostosti a trapnosti. A neříkám to jenom proto, že pracují s Číňany na denní bázi. Vlastně částečně taky.... Rasismus vůči Číně a Číňanům cítím že strany některých Čechů i ve své každodenní práci. smile
[ Reagovat ]
13.04.2023 17:26Od: annah
Přece vůbec nejde o rasismus. Ale o systém, který v té zemi vládne.
[ Reagovat ]
13.04.2023 17:46Od: Tenisovy.nadsenec
Ty jsi tam žila, že můžeš soudit?
[ Reagovat ]
13.04.2023 18:48Od: Stan_Borowitz
Je jen typická konzumentka mediální prezentace světa, která bohužel v poslední době nemá s realitou moc společného a je poplatná režimní propagandě. Když od zítřka začnou v médiích psát, že třeba Indové jedí novorozeňata, bude tomu taky věřit. Ale těžko jí to vyčítat, lidi jsou obecně líní konzumenti zpráv, hledat informace vlastními silami je nebaví nebo na to ani často nemají čas. I mezi užovateli TP, což jsou obecně inteligentní lidé, je jich poměrně hodně.
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:09Od: team.wta
Ještě že tady máme chytráky, kteří si najdou ty správné alternativní zdroje a obhajují Čínu.

Fulnek by z vás měl radost...smile
[ Reagovat ]
14.04.2023 07:53Od: Grape
smile
[ Reagovat ]
13.04.2023 21:01Od: Tenisovy.nadsenec
smilesmile

Já v Číně rok studoval a pár let pracoval a mohu s čistým svědomím říct, že by mě ani ve snu nenapadlo stranit jedné či druhé straně. Co ovšem říct mohu, je to, že každá z těchto stran má svou propagandu. Proto zkreslující zprávy beru se značnou rezervou. Člověk by si měl zkusit pár let žít v zahraničí, třeba v té zmíněné zemi. Jsou oblasti (např. technologické), kde jsme my "arogantní zapaďáci" oproti Číně hodně pozadu. Stejně tak bych bral s velkou rezervou notoricky známé téma"lidská práva".
[ Reagovat ]
13.04.2023 23:07Od: Fandina
Žil jsi tam, tak napiš, jak to tam vypadá, jsou tam porušována lidská práva, nebo nejsou?
[ Reagovat ]
14.04.2023 10:21Od: Tenisovy.nadsenec
Jak vidíš z reakce Toma Šmída.... Ať řeknu cokoli, tak se proti mě použijí argumenty typu "ale Číňani ti neukazou svou pravou tvář", "nepustí tě nikdy k šikanovaným Ujgurum" atd. Atd........

Mohu 1000x říct, že jsem byl na výletech v provincii Ujguru a nikdo tam nikoho nemlatil, ale vzápětí se zde objeví 10 uživatelů, kteří řeknou, že se jedná o "Potěmkinovu vesnici" a zinscenované divadýlko atd. smile

Těžko porovnávat dva odlišné světy, ale co mohu říct, tak každý Číňan pracující s Čechy v ČR označuje většinu Čechů za lenochy a neefektivní pracovníky. Číňani jsou všeobecně pod mnohonásobně větším tlakem, na jednu pozici ve škole či v práci je extrémní větší konkurence. Vzhledem k tomu, že dochází k velikému stěhování z vesnic do velikých center. Oni jsou zvyklí udělat práci, co tady trvá den.... Za dvě hodiny. V nadsázce někdy říkají, práci na týden zvládnou za hodinu.

I když jsem žil nějaký čas na Zélandu, tak měli kompletně jinou morálku než Evropani i v kvalitou hůře hodnocených jobech(o jihoamericanech ani nemluvím). Čína má mnoha tisíciletou a snažit se na sílu něco měnit je chyba. Skončilo by to neúspěchem jako v případě arabského jara v severní Africe. Navíc to nechci ani porovnávat, protože Čína má hlubší historii a hloubku kultury než Evropa a Afrika dohromady a hlavně byla schopna tuto kulturu i skrze kaligrafii udržet.

A ženy? Ty jsou většinou za královny v čínské rodině. Takže nějaké macho stereotypizace ... Lol.

Místo nadávání na Čínu bychom ji měli respektovat za to, jak efektivně se transformovala v tak krátkém čase a neustále se vyvíjí. S takovým obrovským množstvím lidí není lehké vše zorganizovat.

Mimochodem vzhledem k tomu kolik kamer v Číně je, tak jsem se ani nikdy nebál že by mě tam někdo oloupil a zabil. smile
[ Reagovat ]
14.04.2023 10:24Od: Tenisovy.nadsenec
*mnohatisiciletou historii
[ Reagovat ]
14.04.2023 10:45Od: Tomas_Smid_fan
Lžeš, ale to ti je asi vlastní. O žádných Ujgurech jsem nenapsal ani slovo. A to, že Číňané, ale i jiní Asiaté neukazují pravou tvář ti řekne každý, kdo tu oblast zná. Jestlis na tohle nepřišel ani za rok... Tvůj pohled je naprosto naivní, ale je tvůj a máš na něj právo.
[ Reagovat ]
13.04.2023 23:35Od: Astarin
Já radši budu mít lidská práva než být tak technologicky napřed. Nebo to nás má přesvědčit, že Čína je boží? Obyčejní lidé většinou nikomu nevadí, ale jejich režim určitě není nejsvatější.
[ Reagovat ]
14.04.2023 10:23Od: Tenisovy.nadsenec
Každý režim má nějaké chyby..... Neexistuje nic jako svatý režim.smilesmile
[ Reagovat ]
14.04.2023 00:47Od: Tomas_Smid_fan
kdyžs tam rok studoval, tak jistě dobře víš, jak se správně stranicky chovat, podobně jako i další čínští občané u nás a tím neříkám, že se s některými nedá vycházet dobře... Zkrátka od mě blízkých osob, které tam byly mám rozhodně jiné informace nežli ty. A jistá přátelská návštěva u nás také nedopadla zrovna přátelsky. No, ona to není ani první a zřejmě ani poslední věc, na které se neshodneme.
[ Reagovat ]
15.04.2023 18:31Od: team.wta
smile
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:09Od: team.wta Re: annah
smile
[ Reagovat ]
13.04.2023 20:03Od: Otmar
V každém systému se hraje jiný tenis? Podléhají mu i pravidla...poučte mě, prosím!
[ Reagovat ]
13.04.2023 21:55Od: annah
Tenisový nadšenec mluvil o honu na Čínu, čili o politice, ne o tenisu.
[ Reagovat ]
14.04.2023 06:52Od: Otmar
Ano, on psal o politice, Vy jste zmínila systém. A já Vás prosím o vysvětlení, jak politický systém souvisí s tenisem či jeho pravidly. Třeba tak, že v nám nevyhovujícím systému se nebude hrát??
[ Reagovat ]
14.04.2023 09:11Od: makro99
Otmar, to je krásné jméno...
[ Reagovat ]
14.04.2023 18:30Od: annah
S pravidly tenisu nesouvisí politický systém (ať demokratický , nebo autoritářský) vůbec nijak.
[ Reagovat ]
15.04.2023 07:48Od: Otmar
Ano, je to tak. Shodneme se tedy, že Čína je schopna vypsat regulérní turnaj na najvyšší úrovni a ponechme na tenisových profesionálech, zda tam půjdou hrát za peníze a body. A přestaňme nálepkovat...hraje v Číně, podporuje totalitu, nehraje v Číně, podporuje demokracii. Hraje v Saúdské Arábii, podporuje občanskou válku v Jemenu,kterou Saúdové mocně vyživují a kde se mrtvých nikdo nedopočítá...promiňte, já zapoměl...ropa!!
[ Reagovat ]
15.04.2023 09:45Od: team.wta
Zbytečné mu něco vysvětlovat...
[ Reagovat ]
15.04.2023 13:16Od: Otmar
V podstatě nevím, co chcete vysvětlovat. Že politika je součástí sportu a Izraelci tedy zemřeli zcela logicky? A že to tak bylo, je a bude a je to tak tedy v pořádku a dobře?? Máte to jednoduché..smiřte se.
[ Reagovat ]
15.04.2023 14:05Od: Tomas_Smid_fan
Přesně!smile Jako za komunistů - ničeho si nevšímejte, bude to tak pro vás lepší, ovečky.
[ Reagovat ]
13.04.2023 19:07Od: team.wta
Politika nepatří do sportu?
Takže izraelští sportovci v Mnichově v září 1972 zemřeli nešťastnou náhodou?

Politika, stejně jako sport nebo kultura je součástí našich životů, takže se smiř s tím, politika do sportu patřila, patří a patřit bude.
[ Reagovat ]
 
 
 
 
TOPlist